FAQ
Hebt u vragen over het project?
Hier vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen.
OVERZICHT
Wat is Mailagenten.be?
Mailagenten.be is een product van Spectos (www.spectos.com). De Mailagenten-app en de website www.mailagenten.be werden door Spectos ontwikkeld ter ondersteuning van de bpost Kwaliteitsenquête. De app is de interface waarmee u als panellid kunt deelnemen aan onze enquêtes. Hierin registreert u de details van het versturen en ontvangen van testzendingen, zoals de datum en het tijdstip van verzending/ontvangst, de locatie van verzending, enz. U kunt er ook uw beloningssaldo controleren, belangrijke berichten over de enquête ontvangen, en meer. Hiervoor rekenen we op mensen zoals u om onze bpost Kwaliteitsenquête te ondersteunen.
Wie is Spectos?
ALGEMENE INFORMATIE OVER HET ONDERZOEK
Waarom moet de dienstkwaliteit van bpost gemeten worden?
Het meten van de dienstkwaliteit stelt bpost in staat om te zien hoe goed het zijn diensten levert aan zijn gewaardeerde klanten zoals u, en geeft bpost inzicht in waar vertragingen optreden in het postsysteem. Door deel te nemen aan het bpost Kwaliteitsonderzoek kunt u bpost helpen vertragingen op te lossen en het niveau van de dienstverlening die het aan u en aan mensen en bedrijven in het hele land biedt, te verbeteren.
Hoe wordt de dienstkwaliteit gemeten?
De dienstkwaliteit wordt gemeten aan de hand van een panel van anonieme huishoudens en bedrijven die speciaal voor het onderzoek gemaakte testzendingen naar elkaar versturen. De dienstkwaliteit wordt vervolgens berekend op basis van de tijd die bpost nodig heeft om deze zendingen te bezorgen.
Om ervoor te zorgen dat de resultaten nauwkeurig zijn, moet het onderzoek worden uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en niet door bpost zelf. Spectos is door bpost aangesteld als het onafhankelijke instituut om het onderzoek uit te voeren, en onze Mailagenten vormen het panel dat testzendingen naar elkaar verstuurt.
Wat is de Mailagenten Onderzoek-app?
De Mailagenten Onderzoek-app is een smartphone-app ontwikkeld door Spectos waarmee u kunt deelnemen aan de bpost Kwaliteitsonderzoeken. Al uw enquêtetaken voert u uit in de app, waaronder het registreren van het versturen en ontvangen van testzendingen, het inwisselen van uw beloningspunten, het beantwoorden van vragen van Spectos over testzendingen, het indienen van supporttickets bij Spectos, en nog veel meer.
U kunt de Mailagenten Onderzoek-app downloaden door te zoeken naar 'Spectos Mailagenten' in de Google Play Store (Android) of de App Store (iOS).
Waarom zou ik deelnemen en Mailagent worden?
Het verbeteren van de kwaliteit van postdiensten is in uw belang én in dat van ons: of u nu iets besteld heeft, wacht op een belangrijke brief van het kantoor, uw favoriete tijdschrift of gewoon een wenskaartje van uw vakantie – punctualiteit en betrouwbaarheid zijn van groot belang voor zowel de verzender als de ontvanger. Door Mailagent te zijn, helpt u bpost om gebieden in zijn netwerk te identificeren waar post vertraging oploopt en zo de service te verbeteren die het aan u en aan mensen en bedrijven in het hele land biedt. Als dank voor uw inzet belonen we u bovendien met leuke beloningen.
Krijg ik extra kosten wanneer ik deelneem?
Alle portokosten die u maakt door deel te nemen aan het onderzoek, worden aan u vergoed.
WORD EEN MAILAGENT – HOE KAN IK ME AANMELDEN?
Wie komt in aanmerking als deelnemer?
Alle personen ouder dan 18 jaar die in België wonen, komen in aanmerking voor deelname. Om u te kwalificeren voor deelname, dient u een e-mailadres en internettoegang te hebben. Medewerkers van bpost en andere leden van uw huishouden komen NIET in aanmerking voor deelname.
Hoe word ik beloond?
Als dank voor uw deelname ontvangt u punten telkens wanneer u het versturen of ontvangen van testzendingen aan ons rapporteert. U kunt deze punten (ook wel Spectos Cents genoemd) inwisselen voor een online waardebon die u kunt gebruiken bij diverse partnerwinkels.
UW TAKEN ALS MAILAGENT
Wat zijn mijn taken?
Als Mailagent-ontvanger heeft u slechts 3 eenvoudige taken:
Leeg elke dag uw brievenbus – het is het beste om kort voor 18.00 uur nog eens te controleren, aangezien particuliere bezorgdiensten geen vaste bezorgtijden hebben en soms tot 18.00 uur kunnen bezorgen.
Open uw post en kijk of er een testzending bij zit (herkenbaar aan de i.Code). Tip: Noteer de ontvangstdatum op de zending.
Meld de ontvangst van de testzending zo snel mogelijk via onze Mailagenten Onderzoek-app.
Als Mailagent-verzender moet u:
Testpakketten ontvangen die door Spectos worden voorbereid.
De brieven posten in een postbus, postkantoor of postpunt naar keuze, volgens de data die op het verzendprotocol staan aangegeven.
De verzenddatum en -tijd van de testzending melden zo snel mogelijk via onze Mailagenten Onderzoek-app.
Hoe vaak zal ik als deelnemer actief zijn?
Als studiedeelnemer bent u ofwel de zender ofwel de ontvanger. Let op: het aantal testzendingen dat u ontvangt of verstuurt, hangt altijd af van of er op dat moment metingen worden uitgevoerd in uw regio. Het is dus mogelijk dat u gedurende meerdere weken geen testzendingen ontvangt. Gelieve in dat geval geduld te hebben – we zijn u niet vergeten!
REGISTRATIE – OVER DE MAILAGENTEN ONDERZOEK-APP
Hoe kan ik mijn Mailagenten-account activeren?
Zodra u uw "Welkomstbrief" ontvangt, scant u de eerste QR-code op de "Welkomstbrief" (als u de Mailagenten Onderzoek-app nog niet heeft gedownload) of gaat u naar de Go
ogle Play Store (Android) of de App Store (iOS) en downloadt u de Mailagenten Onderzoek-app.
Wat is de i.Code?
De i.Code is een 7-cijferig sleutelnummer dat een testzending identificeert. U kunt de i.Code invoeren door de QR-code te scannen met uw Mailagenten Onderzoek-app of door deze handmatig via de app in te voeren.
Waar vind ik de i.Code voor registratie en wat moet ik ermee doen?
U vindt de registratie i.Code op de tweede pagina van uw Welkomstbrief. De Welkomstbrief bevat ook instructies over hoe u uw Mailagenten-account kunt activeren.
Als er problemen zijn met uw i.Code, neem dan contact met ons op via e-mail op support@mailagenten.be, en we sturen de Welkomstbrief opnieuw. Hieronder ziet u een voorbeeld van de i.Code zoals deze in de "Welkomstbrief" wordt vermeld:
Wanneer ik probeer te registreren, krijg ik de melding "U bent al geregistreerd" of "Login ongeldig". Wat moet ik doen?
Scrol naar de onderkant van de app-pagina en tik op 'Inloggen'.
Als u zich al in dit gedeelte bevindt, klik dan op "Wachtwoord vergeten". U ontvangt een e-mail met uw gebruikersnaam en een nieuw wachtwoord. Indien u geen e-mail heeft ontvangen, controleer dan of het ingevoerde e-mailadres overeenkomt met uw Mailagenten-adres en controleer uw spammap.
Na het downloaden opent u de app en scant u de tweede QR-code (i.Code) op de "Hello Letter".
Als alternatief kunt u uw Mailagenten-account handmatig activeren. Voer eenvoudig de i.Code in de app in:
U vindt beide QR-codes die nodig zijn om uw Mailagenten-account te activeren op de tweede pagina van uw Welkomstbrief. Hieronder vindt u een voorbeeld:
Nu is uw Mailagenten-account geactiveerd en zullen uw te verzenden en te ontvangen zendingen spoedig onderweg zijn. Het duurt meestal 2 weken voordat u ze voor de eerste keer ontvangt.
Hebt u het antwoord dat u zocht niet gevonden?
Neem contact op met onze ondersteuningsdienst via support@mailagenten.be.